Kolff arrangementen

BEZOEK DE KOLFF MUSEUMKAMER

De oude werkkamer van Kolff in het voormalige Stadsziekenhuis in Kampen is gerestaureerd en een museum geworden. De kamer is op afspraak (zowel individueel als in een groep) te bezoeken. Informeer naar de mogelijkheden via willemkolffkampen@gmail.com.

Laat u meevoeren door één van de spannendste hoofdstukken uit de medische geschiedenis. Een jonge arts in een klein ziekenhuis, verborgen voor de Duitse bezetter, legt daarbij de basis voor één van de belangrijkste ontwikkelingen in de medische wetenschap van de twintigste eeuw: de introductie van kunstmatige organen.

In het decor van een Middeleeuwse binnenstad duikt u onder in het fascinerende leven van een arts, uitvinder en verzetsman. U volgt de voetsporen van een idealist die niet alleen successen kende maar ook offers bracht in zijn persoonlijke strijd in het teken van maar één doel: mensen op de rand van de dood terugbrengen naar een vreugdevol en menswaardig bestaan.

Het artikel 'Werkkamer dokter Kolff nu museum' vormt een prima voorbereiding op een bezoek aan de Kolff Museumkamer.

Hieronder de enthousiaste reactie van een jonge bezoekster die met haar vader de Kolff Museumkamer bezocht. Zij werden er ontvangen door bestuursleden Derk Meulman en Jannie Smit:
"Het was vanaf minuut één een warm welkom van Jannie en Derk. Mijn vader en ik kwamen binnen in het voormalige stadsziekenhuis in Kampen, eigenlijk zonder verwachtingen. We hoopten iets meer te weten te komen van de ontdekkingen van Willem Kolff. Dit is ver boven onze verwachting gelukt. We hebben met alle aandacht naar Derk, gepensioneerd huisarts, mogen luisteren naar zijn kennis over Willem Kolff. Jannie, zelf nierpatiënt, vulde leuke dingen aan en zo konden we leuk sparren met elkaar over het verleden van de kunstnier. Wij gingen weg uit het ziekenhuis met een voldaan gevoel en heel veel nieuwe kennis. We deelden de mening dat eigenlijk iedereen een keer het verhaal van Willem Kolff te horen zou moeten krijgen om ook deze waardering te voelen. Jannie en Derk dragen hier bij aan een enorme stap in de goede richting. We hebben een super gave dag gehad in Kampen en daarmee twee heel warme en leuke mensen mogen leren kennen. Heel veel dank hiervoor."
Kampen, 10 februari 2023, Fleur en Jaap  (achternaam om privacy redenen niet vermeld).

Ook onder buitenlanders is een bezoek aan de Kolff Museumkamer populair, getuige het lovende commentaar van een nefroloog uit Cuba :
Thank you for the beautiful presentation yesterday. I knew that Dr. Kolff's life was impressive, but now thanks to you I have known him more deeply. I think we agree that Nephrology can be divided into before and after the development of dialysis therapy, that is, thanks to the development of the technique that Dr. Kolff pioneered.
In my lectures I always have a few moments to talk about the history of nephrology and Dr. Kolff is one of my heroes. I plan to go more to the website of this museum and direct my students to explore it in the history of medicine.I can assure you that yesterday was a memorable day for me that I will not forget easily, I have completed something that I wanted to do and it was very nice to be with you.
It will be a pleasure to keep in touch.
All the best and success in your organization.
Sincerely,
Jorge Silva F MD. MSc.

3 maart 2023

Ook in 2024 waren er enthousiaste bezoekers van de Kolff Museumkamer. Op 15 februari bezocht een groep van 18 personen de museumkamer waar zij een presentatie over dr. Kolff's leven en werk kregen van bestuurslid Joop Offerman inclusief een toelichting op de tentoongestelde kunstnieren die zich bevinden op de nabijgelegen gang in het voormalige Stadsziekenhuis. Jurrie Schutte verwoordde de ervaring van de bezoekers als volgt:
"In de Engelenbergstichting in Kampen is het mogelijk om uitleg te krijgen van het werk van dr. Kolf. Zijn eerste dialyseapparaat en de latere opvolger zijn daar te bekijken. Ook is daar een mooi, ruim restaurant waar je gastvrij een kopje koffie of thee kunt drinken. Als familiegroep zijn we daar gestart. Daarna kregen we via een diapresentatie een boeiend inkijkje in het leven en werk van dr. Kolf, waar de Tweede Wereldoorlog een grote rol speelde. Mooi om te zien hoe inventief hij was om gebruik te maken van de techniek en materialen van andere bedrijven. En hoeveel mensen hij om zich heen had die hem daarbij hielpen. Ook de werking van de kunstnier werd ons helder verteld en de hobbels die hij tegenkwam. Zeker de moeite waard om hier 1,5 uur voor uit te trekken."
Jurrie Schutte, 21 februari 2024

HISTORISCHE STADSWANDELING

Bezoek de Kolff Museumkamer in combinatie met een historische stadswandeling. Laat een lezing verzorgen of laat uw bijeenkomst plaatsvinden op deze bijzondere plek met een onderhoudend en inspirerend verhaal over deze medisch-technische pionier. Het kan allemaal.
Stuur een e-mailtje naar willemkolffkampen@gmail.com en informeer naar de mogelijkheden.

schermafbeelding2024-01-31om212343
De historische binnenstad van Kampen zoals op deze oude kaart (1572) is sinds de middeleeuwen
ongewijzigd gebleven (bron: Braun en Hogenberg). Anno 2024 telt Kampen 654 rijksmonumenten.

BOEK EEN LEZING, EXCURSIE OF ANDERE PRESENTATIE

Wilt u voor uw bedrijf, instelling, school, cursus, en/of andere organisatie een presentatie over Dr. Willem Kolff, zijn gedachtengoed, zijn bijdrage aan de medische geschiedenis, zijn heldhaftige rol tijdens de Tweede Wereldoorlog, de vele nationale en internationale onderscheidingen of wilt u met eigen ogen zijn historische nalatenschap zien met de vele replica's van kunstnieren in verschilende stadia van ontwikkeling? Neem dan contact met ons op, via een mail naar willemkolffkampen@gmail.com.

Auteur en Kolff-biograaf Herman Broers is bij uitstek geplaatst lezingen te verzorgen op locatie over Willem Kolff en de uitvinding van de kunstnier. Rijkelijk onderbouwd met beelden en anekdotes brengt hij het verhaal van een van de belangrijkste medische pioniers van Nederland voor u tot leven.
Informeer naar de mogelijkheden via willemkolffkampen@gmail.com.

ADVIES VOOR STUDIE, SCRIPTIE OF WERKSTUK

Wie inspiratie, advies of ondersteuning wil bij de studie van medische onderwerpen die deel uitmaken van het gedachtengoed van dr. Willem Kolff of eruit voortvloeien, of bij het maken van een scriptie of werkstuk over dr. Kolff of over kunst-organen, kan contact opnemen met de Willem Kolff Stichting (via willemkolffkampen@gmail.com) voor het maken van een afspraak. Experts op het gebied van de nefrologie, ervaringsdeskundigen op het gebied van nierdialyse, anderszins medisch geschoolden, en onderwijsdeskundigen zijn beschikbaar voor het beantwoorden van vragen en het adviseren over structuur en inhoud.

Ter illustratie het voorbeeld van drie scholieren van VWO 6 van het Drachtster Lyceum die in 2022 voor hun profielwerkstuk de Kolffmuseumkamer in Kampen bezochten en door twee ervaringsdeskundigen van de Willem Kolff Stichting werden bijgepraat over dr. Kolff's rol in de ontwikkeling van het kunsthart. Minthe Bosma, Rens Demmendaal en Anouk Terpstra van het Drachtster Lyceum hebben alledrie belangstelling om na het voltoooien van hun VWO-opleiding verder te gaan met een medische studie. Hun profielwerkstuk ‘Vol verwachting klopt het eerste Nederlandse kunsthart’ is zeer lezenswaard. Belangstellenden kunnen het document hier downloaden.

Screenshot van de omslag van het profielwerkstuk ‘Vol verwachting klopt het eerste Nederlandse kunsthart’:
screenshotprofielwerkstukdrachsterlyceum2022

STEUN AAN MAATSCHAPPELIJKE EN PARTICULIERE INITIATIEVEN

Bram Visscher (18) uit Kampen liep in de warme augustusmaand van 2023 ruim 350 kilometer, van het zuidelijkste puntje van Nederland, Limburg, naar het noorden, de priovincie Groningen, met een zware rugzak van 25 kg. De reden? Hij deed mee met een inzamelactie van de Nierstichting, de Kompasmars. Bovendien wilde hij op deze manier de pijn ervaren die zijn vader dagelijks voelt. Bram's vader, Jos Visscher, heeft een nierziekte.

Bram's actie kreeg flink wat aandacht in de landelijke en regionale pers inclusief RTV Oost. Ook kreeg hij veel morele steun tijdens zijn voettocht. Familieleden, vrienden en kennissen liepen soms met hem mee. Ook de Willem Kolff Stichting steunde zijn actie. Het toeval wil dat Bram's vader ooit de buurjongen was van Jannie Smit, bestuurslid van de Willem Kolff Stichting. Een ander bestuurslid van de Kolff Stichting, Fokko Wieringa, liep ook een dag met Bram mee.

Lees ook: Hoe Kampenaar Bram zijn monstertocht van 350 kilometer heeft ervaren: ‘Ik wist niet meer wat voor en achter was’
(De Stentor, 1 september 2023)

schermafbeelding2024-01-31om190033