Wie op internet informatie zoekt over dokter Willem Kolff duizelt het al gauw. Om het voor de geïnteresseerde lezer gemakkelijker te maken hebben wij hier een aantal links verzameld die achtergrond-informatie geven over Willem Kolff (1911-2009) en zijn werk, met name de ontwikkeling van de kunstnier, maar ook zijn bijdrage aan de ontwikkeling van het kunsthart. Bovendien, minder bekend maar zeker vermeldenswaard zijn dokter Kolffs verzetsactiviteiten tjdens de Tweede Wereldoorlog.

De rol van Jacob ('Bob') van Noordwijk, Kolffs belangrijkste medische assistent en zijn rechterhand, en van Maria ter Welle, de hoofdzuster in het Stadsziekenhuis van Kampen, in de ontwikkeling van de kunstnier kunnen niet genoeg worden benadrukt. Daarom zijn ook bronnen die op hen betrekking hebben hier opgenomen, inclusief door betrokkene geschreven (van Noordwijk).

Meer links naar Engelstalige teksten zijn te vinden op de Engelse versie van deze site.

NB De webmaster van de WKS site is niet verantwoordelijk voor niet werkende links of andere tekortkomingen van de hieronder gepresenteerde websites.

Achtergrondinformatie over Willem Kolff en zijn werk - een selectie:

Biografie Willem Johan Kolff (biograaf: Herman Broers)

De Hummelse roots van Willem Kolff, redder van miljoenen levens (De Hessencombinatie, maart 2021 - scrollen door inhoud)

De kunstmatige nier (dissertatie W.J. Kolff, 1946)

De kunstmatige nier van Kampen (F. Kievits, 2001)

De kunstnier van Dr. Kolff (in: Pronkstukken van het Stadsarchief Kampen)

De machines van Willem Kolff (pdf file)

De man die miljoenen levens redde: dokter Willem Kolff, 1911 - 2009 (Kolff-biografie door Herman Broers, 2018)

De omwenteling die in Kampen begon, de ontwikkeling van de kunstmatige nier (J. van Noordwijk, Nierstichting Nederland, 1998)

Deze Kampense uitvinding redt wereldwijd miljoenen levens (NPO radio1, interview met Herman Broers, 4 sept. 2022)

Dr. Kolff (Blog, nierpatiënt)

Dr. Kolff, kunstenaar in hart en nieren (2003, opnieuw uitgegeven in 2011; Mets & Schilt / B&Vmedia).

Dr. Kolff, kunstenaar in hart en nieren (Tekst lezing congres ‘Geneeskunde en geneeskundigen tijdens de bezettingsjaren’, 12 december 2008, door Herman Broers)

Dr. Kolff, kunstenaar in hart en nieren (Tekst lezing 44e Woudschoten Conferentie, 12 december 2009, door Herman Broers)

Dokter Kolff - Uitvinder van de kunstnier, 1911 - 2009 (in: Canon van Kampen - Canon van Nederland)

Eerste kunstnier ter wereld bestaat 80 jaar: "Er zat een onderdeel in van een neergeschoten Duitse bommenwerper" (4 april 2023, NOS / RTV Oost)

Gedreven uitvinder van kunstnier en kunsthart (Volkskrant, 12 februari 2009, gearchiveerd op 27 augustus 2009)

Het tijdloze uitvindersverhaal (website Herman Broers)

Hier zijn de Van Rossums - Kampen (zaterdag 22 mei 2021 - speelduur: 35 minuten; deels over Dr. Kolff)

Hoe een Nederlander middenin de Tweede Wereldoorlog de kunstnier uitvond (podcast, 2021)

Kolff Collectie (Stadsarchief Kampen)

Kolff en de kunstnier (Uitzending Andere Tijden, 2018)

Kolff en de kunstnier (Artikel NTGV, 2013)

Kolff Familie (genealogie site)

Lezing Willem Kolff - Rijksmuseum Boerhave

Onze inspirator: Willem Kolff

Prof. Dr. Willem J. Kolff (In Memoriam, Kamper Almanak 2009)

Prof. Dr. Willem Johan Kolff, 1911 - 2009 (Kolff Familievereniging)

Tweeluik over prof dr Willem Kolff, de vader van de kunstorganen (Noorderlicht radio, 2003)

Uitvinder in oorlogstijd: Willem Kolff

Van Kolff tot de draagbare kunstnier (Nierpatiënten Vereniging Nederland)

Waarom kennen zo weing Nederlanders de uitvinder van de kunstnier?

Werkkamer dokter Kolff nu museum  (Kamper Almanak 2009)

Wie is wie in Overijssel: Willem Kolff (1911-2009)

Willem Kolff (Wikipedia)

Willem Kolff, 1911 - 2009 (Trouw, 16 februari 2009)

Willem Kolff: de man die miljoenen levens redde (boekrecensie)

Willem Kolff geestelijk vader van kunstorganen

Willem Kolff - Uitvinder van de kunstnier en het kunsthart

Willem Johan Kolff (door Jon J. van Rood) in: Levensberichten en herdenkingen. Koninklijke Nederlandse Akademie van Wetenschappen, pp. 70-73.

Willem Johan Kolff 1911-2009 (Wikitree)

Willem Kolff beraamde aanslag op 'foute' drankhandelaar J.W. Siebrand (De Stentor, 10 oktober 2012, gearchiveerd op 23 november 2012)

Willem Kolff Foundation / Willem Kolff Stichting ('De Nederlandse Onderzoekers Site')

80 jaar dialyse - 4 april 2023. "Vandaag is het precies 80 jaar geleden dat de eerste geslaagde nierdialyse met hulp van een kunstnier plaatsvond. Ter gelegenheid daarvan zendt RTV Oost een documentaire uit die is opgenomen in Kolffs oude werkkamer in het ziekenhuis van Kampen." (Agenda Nierstichting).

Meer belangrijke literatuur:

61lnnjkustl_sl1241_    715jup5rrsl_ac_uf10001000_ql80_2

Dialysing for Life: The Development of the Artificial Kidney (Jacob van Noordwijk, Kluwer, 2001)

In memoriam prof.dr.J.van Noordwijk (NTVG, 22 december 2008)

In memoriam Jacob van Noordwijk, 1920-2008 (C.N.M. Renckens, NTtdK december 2008, pp. 25-26)

'65 jaar dialyse op Zuid, van Twiss naar Maasstad' (Herman Broers en Paul Gundlach, AERIE Auteurs Uitgevers, 2019)

65 jaar nierdialyse op Zuid (Rijnmond, 2019)